Cum funcționează aerul condiționat într-o mașină?

Aerul condiționat auto este un sistem conceput pentru a regla temperatura și umiditatea aerului din habitaclul unui vehicul, asigurând un mediu de călătorie confortabil.

Acesta funcționează pe principiul unui ciclu de refrigerare, care implică patru componente de bază: compresor, condensator, evaporator și supapă de expansiune. Procesul de funcționare a unui sistem de aer condiționat:

  1. Compresor: aerul condiționat își începe funcționarea în compresor, care este acționat de motorul mașinii. Rolul său este de a comprima gazul refrigerant pentru aerul condiționat auto (de obicei R134a sau R1234yf) și de a crește presiunea și temperatura agentului refrigerant.
  2. Condensator: Sub presiune și temperatură ridicate, gazul refrigerant A/C comprimat părăsește compresorul și trece în condensator, care este de obicei situat în partea din față a mașinii, în spatele radiatorului. În condensator, gazul A/C cedează căldură mediului și, în același timp, se condensează, trecând de la faza gazoasă la cea lichidă.
  3. Supapa de expansiune: după ieșirea din condensator, agentul frigorific lichid trece printr-o supapă de expansiune, care reglează debitul său către evaporator. Supapa de expansiune reduce presiunea agentului frigorific, ceea ce duce la evaporare și răcire.
  4. Evaporator: agentul frigorific lichid care a părăsit supapa de expansiune trece în evaporator, situat în interiorul cabinei mașinii. În evaporator, agentul frigorific se evaporă, preluând căldura din aer, ceea ce scade temperatura aerului din cabină.
  5. Ventilator și ventile: Ventilatorul suflă aer în cabina mașinii prin orificiile de ventilație. Acest aer trece prin evaporator, unde este răcit și apoi direcționat în interiorul autovehiculului, oferind o reducere a temperaturii.
  6. Recuperare și control: În unele autovehicule moderne, aerul condiționat poate fi echipat cu funcții suplimentare, cum ar fi recuperarea, sau ventilația de recuperare a căldurii, din aerul suflat în cabină pentru a reduce consumul de energie. În plus, sistemul de aer condiționat poate fi echipat cu senzori de temperatură și controale automate pentru a menține o temperatură setată în interiorul mașinii.
  7. Extragerea umezelii: Sistemul de aer condiționat al unei mașini poate acționa și ca un mijloc de drenare a umidității din aerul din habitaclu. Pe măsură ce se răcește, umiditatea din aer se condensează pe condensator și este apoi evacuată în afara mașinii. Acest proces ajută la menținerea unei umidități adecvate în habitaclu și previne depunerea umezelii pe geamuri, care poate cauza aburirea.
  8. Control electronic: În automobilele moderne, aerul condiționat utilizează adesea sisteme sofisticate de control electronic. Senzorii de temperatură, senzorii solari, senzorii de umiditate și alți parametri de mediu pot fi monitorizați pentru a regla funcționarea aerului condiționat în funcție de condițiile externe și de preferințele șoferului.
  9. Întreținerea temperaturii: Sistemele de aer condiționat auto sunt, de asemenea, echipate cu funcții de menținere a unei temperaturi stabilite în interiorul cabinei. Odată ce temperatura dorită este atinsă, sistemul de aer condiționat reglează automat funcționarea prin ajustarea vitezei ventilatorului și a ciclurilor de răcire și încălzire.

În funcție de modelul mașinii și de echipamentul acesteia, aerul condiționat dintr-o mașină poate fi monozonă, dual, triplu sau chiar cvadrizonă.

Merită să ne amintim că componenta cheie responsabilă de buna sa funcționare este gazul de aer condiționat. Dintr-o serie de motive, cantitatea de gaz de umplere a aerului condiționat poate scădea după o anumită perioadă de timp. Cauza poate fi o scurgere în sistem, scurgeri naturale sau chiar daune minore. Atunci când se întâmplă acest lucru, devine necesară suplimentarea gazului de reumplere a A/C pentru a restabili performanța completă. Reumplerea proprie a A/C este cel mai simplu și mai economic mod de a suplimenta agentul frigorific.

Dacă vă decideți să umpleți singur aerul condiționat, merită să achiziționați un kit de reumplere a aerului condiționat auto. Acesta ne va permite să efectuăm procedura de umplere rapid și ușor. Kitul de umplere a aerului condiționat cu etanșant poate fi deosebit de util în cazul în care se detectează o scurgere în sistem. Etanșantul din gazul pentru A/C ajută la eliminarea scurgerilor minore, asigurându-se astfel că A/C va funcționa durabil și eficient.