De ce este importantă presiunea aerului condiționat?
Sistemul de aer condiționat se bazează pe circuitul agentului frigorific, care suferă procese de compresie și expansiune urmate de schimb de căldură. Presiunea sistemului joacă un rol esențial în buna funcționare a acestor procese. O presiune prea mare poate duce la supraîncălzirea sistemului, la deteriorarea compresorului sau a condensatorului. O presiune prea scăzută duce la scăderea capacității de răcire și poate provoca, de asemenea, atragerea aerului sau a umidității în sistem, ducând la coroziune și alte deteriorări.
Presiunea sistemului A/C depinde de tipul de agent frigorific (R134a sau R1234yf), de temperatura ambiantă și de sarcina sistemului (de exemplu, turația ventilatorului).
Valori orientative ale presiunii:
Presiune scăzută (partea de joasă presiune – după expansiunea mediului):
La o temperatură ambiantă de 20-25°C: 1,5-2,5 bar.
La o temperatură mai ridicată (30-35°C): 2,0-3,0 bar.
Presiune ridicată (partea de înaltă presiune – după comprimarea agentului frigorific):
La o temperatură ambiantă de 20-25°C: 8-12 bar.
La temperatură ridicată (30-35°C): 12-17 bar.
Este bine de reținut că valorile de mai sus pot varia în funcție de specificațiile vehiculului și de tipul sistemului A/C.
Ce înseamnă valorile incorecte ale presiunii?
1. Presiune prea mare în sistemul de înaltă presiune:
Cauze: exces de agent frigorific în sistem, condensator sau ventilator de radiator blocat și transfer insuficient de căldură în condensator.
Consecințe: Supraîncărcarea compresorului, risc de deteriorare a componentelor sistemului.
2. Presiune prea scăzută în sistemul de înaltă presiune:
Cauze: agent frigorific insuficient, scurgeri în sistem și deteriorarea compresorului.
Consecințe: Lipsa unei răciri eficiente.
3. Presiune în sistemul de joasă presiune prea mare:
Cauze: Evaporator contaminat, exces de agent frigorific, problemă cu supapa de expansiune.
Consecințe: Răcire ineficientă, sarcină excesivă asupra compresorului, blocarea conductelor din sistem.
4. Presiune prea scăzută în sistemul de joasă presiune:
Cauze: scurgeri de agent frigorific, funcționarea defectuoasă a supapei de expansiune și blocarea liniilor din sistem.
Consecințe: Lipsa de răcire, griparea compresorului.
Rezumat
Presiunea corectă în sistemul de aer condiționat al unei mașini este cheia funcționării sale eficiente și fără probleme. Atât presiunea prea mare, cât și cea prea mică pot duce la probleme tehnice grave. Prin urmare, inspecția, întreținerea și îngrijirea periodică a etanșeității sistemului sunt esențiale.